Från församlingens sida vill vi varmt gratulera er med anledning av det barn som har fötts i er familj!

Val av dopdatum och dopplats

När ni vet vilket datum ni önskar att ert barn blir döpt, ber vi er ta kontakt med pastorskansliet på tfn 040 868 6950, så kommer vi överens om tid, plats och dopförrättare. Dopet kan förrrättas i kyrkan i samband med gudstjänsten, i kyrkan efter gudstjänsten men också hemma, i någon av församlingens lokaler eller på en annan lämplig plats. Vid bokningstillfället ber vi er också uppge de tilltänkta namnen, så att vi på förhand kan kolla namnens lagenlighet. När det gäller det första barnet hålls ett dopsamtal före dopförrättningen. Det sker oftast så att prästen kommer hem på besök.

Lämplig tidpunkt för dopet är en till två månader efter födelsen. Barnets namn måste registreras i befolkningsdatasystemet inom tre månader efter barnets födelse, så om ni av särskilda skäl behöver skjuta upp dopet ber vi er fylla i namnuppgifterna på registreringsblanketten och sända in blanketten till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Faddrar stöder föräldrarna i deras kristna fostran

Den som ska bli döpt behöver minst en fadder, som är konfirmerad medlem i den evangelisk-lutherska kyrkan. Faddrarna har en viktig uppgift i att stöda föräldrarna i deras kristna fostran, både som förebedjare och föredömen. Faddarna kan vara både ensamstående eller ett par.

Mera info om dopet

Vi har ett antal dopkoltar som vi kan låna ut till dopet. Vid dopet överräcker vi dopljus, dopminne och fadderbrev från församlingen. Vid första barnets dop ger vi också Barnens bibel som en gåva till familjen. Ifall föräldrarna väljer att använda en annan präst än hemförsamlingens präst vid dopet fås dopmaterialet från pastorskansliet.

De flesta dopen sker i form av barndop. Ungdomar och vuxna, som inte är döpta och vill bli medlemmar i kyrkan, döps också. Oftast sker det i samband med skriftskola, men dopet kan också ordnas på annat sätt.

Det går inte att helt förklara det som sker i dopet. Det är en av Guds hemligheter. Vi vet ändå att dopet är en gåva som vi får bära med oss hela livet. Det ger oss hoppet om förlåtelse här på jorden och ett liv hos Gud i himlen.

Vad innebär dopet?

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om dop

Det finns ingen strikt etikett att följa. Det viktiga är att dopet känns bra för familjen. Här har vi samlat de viktigaste punkterna som hjälper er att planera dopet.

Så här går dopet till

Det är aldrig för sent att låta döpa ditt barn. Ni kanske ordnade en namngivningsfest för att fira ert barns födelse, men valde att inte ha dop? Inga problem! Dop kan man ha senare också.

Här kan du få svar på vanliga frågor om dop

En fadder är en viktig person i ett barns liv, en trygg vuxen och vän. Alla ska ha minst en fadder.

Läs om att välja faddrar